Rada Ochrony Pracy o wzmocnieniu ochrony dla osób zatrudnionych na podstawie innej niż stosunek pracy oraz poszerzeniu kompetencji organów kontrolnych.
W związku z opublikowanym właśnie Biuletynem, zawierającym oficjalny zapis przebiegu ostatniego posiedzenia Rady Ochrony Pracy z dnia 7 października 2015 r. – uznaliśmy za ważne przedstawienie czytelnikom naszej strony internetowej stanowiska ROP w sprawie dyskryminacji i kompetencji w tym obszarze organów kontrolnych (więc ani chybi również Państwowej Inspekcji Pracy)
—
Stanowisko to, będące oczywistym drogowskazem dla działań Państwowej Inspekcji Pracy w najbliższym czasie – w sposób bezpośredni nawiązuje m.in. do omawianych na naszej stronie internetowej poglądów Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie wzmocnienia ochrony dla osób wykonujących pracę na podstawie niepracowniczych form zatrudnienia, a także nałożenia na organy kontrolne nowych obowiązków w zakresie kontroli stosowania regulacji antydyskryminacyjnych wobec tej grupy obywateli. Jak się wydaje – sprawa jest więc już przesądzona. Otwarta pozostaje jedynie kwestia: w jakim zakresie, i od kiedy inspekcja pracy przejmie nowe, ważne społecznie obowiązki……
—
[…]„Rada Ochrony Pracy na posiedzeniu 3 sierpnia br. rozpatrzyła informację dotyczącą problematyki dyskryminacji pracowników. Materiały zostały przygotowane przez Państwową Inspekcję Pracy, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Prokuraturę Generalną oraz Rzecznika Praw Obywatelskich. Wynika z nich, że sytuacja praktycznie nie zmieniła się od lipca ub. r., kiedy Rada Ochrony Pracy zajmowała się tą problematyką.
Prezentowane w przedłożonych opracowaniach statystyki dotyczące dyskryminacji stanowią jedynie niewielki procent ujawnianych nieprawidłowości. Dyskryminacja jest powszechnym zjawiskiem występującym w części branż. Należy podkreślić, że w sprawach dotyczących dyskryminacji występuje zjawisko zgłaszania mniejszej liczby spraw w porównaniu do ich rzeczywistej liczby”[…]
Rada Ochrony Pracy zgłosiła następujące wnioski:
- Należy podjąć długofalowe badania uwzględniające różnorodność zjawiska dyskryminacji oraz doświadczenia poszczególnych grup pracowniczych nią dotkniętych, co umożliwi przygotowanie odpowiednich narzędzi ograniczania dyskryminacji.
- Należy podejmować działania uświadamiające rangę tego problemu wśród pracodawców, pracowników, a także promować kodeksy etyczne, dobre praktyki oraz polityki antydyskryminacyjne w zakładach pracy.
- Należy prowadzić kampanie społeczne informujące o obowiązujących regulacjach prawnych dotyczących zwalczania dyskryminacji, a także o różnych narzędziach usprawniających monitorowanie przestrzegania zasady równego traktowania w zakładzie pracy.
- Sędziowie i prokuratorzy powinni być objęci szkoleniami w zakresie problematyki dyskryminacji.
- Konieczne są badania aktowe dotyczące niskiego współczynnika kierowanych do sądów spraw dotyczących naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, a także określenia przyczyn niekorzystnych dla skarżących rozstrzygnięć.
Rada Ochrony Pracy opowiedziała się również za rozważeniem następujących zmian legislacyjnych:
- Zwiększenie poziomu ochrony osób zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych, w tym ochrony prawnej przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją.
- Wprowadzenie do prawa pracy obowiązku transparentności systemów wynagrodzeń (popierając w tym zakresie wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich).
- Poszerzenie kompetencji organów właściwych w sprawach przeciwdziałania naruszeniom zasady równego traktowania, wskazanych w art. 18 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania w sposób umożliwiający podejmowanie przez te organy bezpośrednich działań w sprawach o dyskryminację między podmiotami prywatnymi.
[…] Rada Ochrony Pracy uważa, iż realizacja tych postulatów z pewnością ułatwi skarżącym dochodzenie swoich praw. Ale warunkiem uzyskania postępu w tym zakresie jest zmiana modelu relacji w społeczeństwie. Stąd ważna jest zmiana obyczajów, tworzenie pozytywnych wzorców oraz walka ze stereotypami”[…].
—
Zauważyć należy istotne novum w funkcjonowaniu ROP: w „Biuletynie” wskazano konkretnie adresatów wniosków/postulatów. Stanowisko ma być wysłane (do realizacji) następującym podmiotom: Dyrektorowi CIOP-PIB –wniosek 1, Głównemu Inspektorowi Pracy–wniosek 2,3,4, partnerom społecznym –wniosek 2,Ministrowi Sprawiedliwości –wniosek 4, Prokuratorowi Generalnemu –wniosek 4, Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej – wniosek 1 i 2 (dot. zmian legislacyjnych), Prezesowi Rady Ministrów –wniosek 5.
Stanowisko ma być także przekazane do wiadomości: Marszałkowi Sejmu, Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.
do pobrania – Biuletyn z 64 posiedzenia ROP X kadencji
komentarze 2 do wpisu “Rada Ochrony Pracy o wzmocnieniu ochrony dla osób zatrudnionych na podstawie innej niż stosunek pracy oraz poszerzeniu kompetencji organów kontrolnych.”
29 października 2015
http://kulisy24.com/nasze-sledztwa/ponad-40-tysiecy-zlotych-nagrod-dla-kierownictwa-panstwowej-inspekcji-pracy i tyle w temacie. CH..D..i kamieni kupa.
29 października 2015
Poniżej link a propo transparentności systemów wynagrodzeń
http://kulisy24.com/nasze-sledztwa/ponad-40-tysiecy-zlotych-nagrod-dla-kierownictwa-panstwowej-inspekcji-pracy