Podsumowanie Sondażu Nr 4 – „Czy podmiot kontrolowany powinien ponosić koszty administracyjne kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w przypadku stwierdzenia w jej trakcie nieprawidłowości? ”
Głosowanie odbywało się na naszej stronie internetowej w okresie 15.03.2012r. – 15.04.2012r. W okresie tym odnotowano ponad 2000 wejść na stronę SIPRP i tak: 18% głosujących wypowiedziała się za wprowadzeniem takich opłat, zaś 82% głosujących była przeciwna takiemu rozwiązaniu.
Aktualnie kontrole Państwowej Inspekcji Pracy nie są związane z koniecznością wnoszenia przez podmiot kontrolowany opłat, niezależnie od tego, czy w trakcie kontroli dochodzi do ujawnienia nieprawidłowości, czy też nie. W obecnym stanie prawnym w rezultacie kontroli prowadzonych przez inspektora pracy …w przypadku stwierdzania nieprawidłowości, standardowo do podmiotu kontrolowanego kierowane są nakazy lub wystąpienia, których realizacja niejednokrotnie wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi. Wobec osób które popełniły wykroczenia stosowane są mandaty karne lub kierowane są do Sądu Karnego wnioski o ukaranie. W przypadku dwukrotnej kontroli, w wyniku której ujawniono rażące naruszenia przepisów bhp mogą być kierowane są do ZUS wnioski o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe. Tak więc wprowadzenie dodatkowej opłaty administracyjnej za kontrolę prowadzona przez PIP, w wyniku której ujawniono nieprawidłowości stanowiło by obciążenie podmiotu kontrolowanego, odbierane jako kolejna „kara” ze strony naszej instytucji. Wprowadzenie takich opłat mogło by spowodować zwiększony poziom niechęci/agresji podmiotów kontrolowanych kilkakrotnie np. w wyniku przesyłanych do PIP skarg.
Możliwość wprowadzenia takich opłat nie jest jednak abstrakcyjna, toczy się np. na ten temat dyskusja w brytyjskiej inspekcji pracy (HSE – Health & Safety Executive), omówiona na zaprzyjaźnionym portalu: www.kulturabezpieczeństwa.pl
Drodzy Czytelnicy, przygotujcie się już na udzielenie odpowiedzi, na pytanie kolejnego sondażu, który zamieścimy w dniu 15.05.2012 r.
Czy uważasz, że inspektorzy pracy powinni być wyłączeni z obowiązku tworzenia i aktualizacji metryki do wydawanych decyzji?
komentarze 3 do wpisu “Podsumowanie Sondażu Nr 4 – „Czy podmiot kontrolowany powinien ponosić koszty administracyjne kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w przypadku stwierdzenia w jej trakcie nieprawidłowości? ””
18 kwietnia 2012
Wprowadzenie opłat za kontrolę PIP nie przyniosło by inspektorom nic dobrego. Pracodawcy mieli by dodatkowy powód by nie lubić kontroli inspektorów pracy.
20 kwietnia 2012
To pewnie oznaczało by koniec kontroli „pustych” i szukanie nieprawidłowości na siłę w wyniku sugestii przełożonych.
27 kwietnia 2012
Wszędzie pełno opłat dookoła i wszystko drożeje, a ci w Sejmie co za nic nie płacą wymyślają nowe obciążenia dla innych ludzi.