Kodeks Etyki Pracowników PIP oraz podsumowanie sondażu nr 26.
W kolejnym sondażu zapytaliśmy naszych Czytelników: „Czy Kodeks Etyki Pracownika PIP może być wprowadzony zarządzeniem Najwyższego Kierownictwa, bez akceptacji reprezentujących ogół pracowników organizacji związkowych?”
Głosowanie na naszej stronie internetowej odbyło się w okresie 15.01.2014 r. – 15.02.2014 r. W tym czasie odnotowano ok. 3000 odwiedzin na stronie SIPRP. Spośród głosujących aż 96 % opowiedziało się za tym, że Kodeks Etyki Pracownika PIP nie powinien być wprowadzony zarządzeniem Najwyższego Kierownictwa, bez akceptacji reprezentujących ogół pracowników organizacji związkowych, a jedynie 4 % głosujących miało odmienne zdanie w tym zakresie.
W międzyczasie Główny Inspektor Pracy wprowadził Kodeks Etyki zarządzeniem 2/14 z 7 lutego 2014 r w sprawie przyjęcia do stosowania Kodeksu Etyki Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.
Według informacji jakie posiada SIPRP – tekst tego dokumentu nie został niestety uzgodniony z reprezentującymi ogół pracowników organizacjami związkowymi działającymi w Państwowej Inspekcji Pracy. Może i szkoda ? ….
Należy zauważyć, iż dokument ten pierwotne stanowić miał ważną część procedury dokonywania tzw. ocen bieżących inspektorów pracy, a przestrzeganie jego zapisów miało być przedmiotem bieżącej kontroli sprawowanej przez nadinspektorów pracy (koordynatorów). Jednak w efekcie konsultacji społecznych i jasno wyrażonego stanowiska obu organizacji związkowych (a także SIPRP) – „obszar etyki” został wyłączony z zakresu tychże ocen.
I jak widać ten nie uwzględniony tekst doczekał się publikacji jako samoistny akt prawny Państwowej Inspekcji Pracy. Może i dobrze ?
„Kodeks Etyki” obowiązuje wszystkich pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Wskazano w nim m.in: „Pracownicy są zobligowani do przestrzegania Kodeksu podczas wypełniania codziennych obowiązków pracowniczych w instytucji, jak i poza nią, w stosunku do swoich współpracowników, przełożonych, podwładnych, jak i partnerów społecznych, pracodawców, przedsiębiorców i pracowników kontrolowanych zakładów pracy, klientów i wszystkich osób, z jakimi mają kontakt służbowy (…).”
„Kodeks”, oparty na innych wprowadzonych w administracji państwowej analogicznych dokumentach – oparto na 4 generalnych zasadach:
- Zasadzie uczciwości,
- Zasadzie kultury osobistej, szacunku i uprzejmości,
- Zasadzie bezstronności i obiektywizmu,
- Zasadzie staranności i rzetelności.
Jesteśmy przekonani, że wszyscy pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy, niezależnie od tego czy dokument taki został formalnie wprowadzony, czy też nie, i niezależnie od tego na jakim szczeblu kariery zawodowej aktualnie się znajdują – w swoim codziennym działaniu spełniają najwyższe standardy etyczne.
Informujemy o Kodeksie Etyki nie tyle naszych czytelników – pracowników PIP (dla których dokument na pewno jest znany), ale wszystkie osoby interesujące się problematyką ochrony pracy w Polsce, a nade wszystko interesariuszy Państwowej Inspekcji Pracy. W końcowej części wpisu udostępniamy pełen tekst dokumentu, który dla niezorientowanego czytelnika może być trudny do odnalezienia, ponieważ nie został na razie opublikowany na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy: www. pip.gov.pl .
I korzystając z oczywistej okazji zapraszamy do szerokiej dyskusji na naszej stronie internetowej. Czy wszystko w nim jest zrozumiałe?, Czy może czegoś w tekście brakuje ? Jak postąpić w sytuacji wątpliwej ?
Zapraszamy do zamieszczania swoich komentarzy, a osoby, które z różnych względów nie chcą upubliczniać swoich poglądów, zapraszamy do przesyłania uwag na adres Zarządu Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej.
do pobrania:
Kodeks Etyki Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy
W następnym sondażu zapytamy Was:
Czy w twojej ocenie w aktualnym budżecie PIP występują obszary, w których można poczynić oszczędności, a pozyskane w ten sposób środki (przy zamrożonym budżecie) przeznaczyć na podwyżki wynagrodzeń pracowników ?
komentarze 34 do wpisu “Kodeks Etyki Pracowników PIP oraz podsumowanie sondażu nr 26.”
30 marca 2014
kto faktycznie chce zgłębić to zagadnienie niech sobie zaglądnie pod adres: http://antykorupcja.gov.pl/ak/import/kodeksy-etyczne – (jest tam sporo kodeksów etycznych do wyboru).
31 marca 2014
Do „OP” – chyba nie pracujesz w naszej instytucji, ale niech będzie podejmę rękawicę = młodszy inspektor pracy 2300zł na rękę,a nagroda dla z-cy OIP-a 3000-3500zł tj. odnośnie etyki zawodowej i rzetelności; uchylanie decyzji ip-a bez konsultacji z nim tj. odnośnie rzetelności i bezstronności. Przesuwanie w nieskończoność decyzji zaprzestania działalności, tj, odnośnie staranności i obiktywizmu/
31 marca 2014
do Barda – Odnośnie uchylania decyzji i przesuwania terminu moim zdaniem podane przykłady nie są sprzeczne z prawem – kuknij do KPA, nie można więc mówić o naruszeniu zasad etycznych. Co do kwot wynagrodzenia młodszych ip-ów i nagród Zastępców OIP-ów to ich wysokość jest przecież ustalana przez GIP-a ze związkami zawodowymi, wiec moim zdaniem to właśnie tam młodsi stażem koledzy mogą/powinni kierować żądania w tym zakresie. Jeżeli przynależą do związków to może zamiast czekać aż ktoś za nich sprawę ewentualnie kiedyś załatwi warto przeczytać statut, który określa ich prawa, a powinności związku w tym zakresie. Może wzorem inspektorów z Krakowa trzeba by zacząć domagać się rozwiązania „problemu płacowego” i podjęcia adekwatnych działań od władz związku.
1 kwietnia 2014
Do Barda – w sytuacji, gdy IP wyda błędną decyzję od której strona wnosi odwołanie, a ten nie chce jej uchylić w trybie samokontroli – co innego ma zrobić Okręgowy Inspektor Pracy niż uchylić taką decyzję lub ją zmienić. KPA szczegółowo określa kto i co ma robić z takimi decyzjami. Natomiast z decyzją zaprzestania działalności mogą wiązać się sprawy o odszkodowanie od Urzędu (organu) więc moim zdaniem trzeba postępować z nimi ostrożnie. Nie wydaje się takich decyzji w sytuacji bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia, więc przesunięcie terminu jest dopuszczalne. Moim zdaniem powyższe praktyki nie naruszają ww. zasad.
1 kwietnia 2014
Kolego „OP” – każdy inspektor ponosi odpowiedzialność za skutki błędnych decyzji. czyli prosty frontowy IP ma płacić odszkodowanie,a OIP jest innym urzędnikiem i lepiej przeciągać w czasie decyzje ( które są z rygorem natychmiastowej wykonalności) i czekać na litość przedsiębiorcy. Mówisz KPA – postudiuj trochę przepisy o sposobie wnoszenia odwołań od decyzji i potem możemy podyskutować. Ze strachu można robić wszystkie dziwne rzeczy – a ja Ciebie zapytam, czy etyczne jest pobieranie w przypadku dużej strachliwości wysoka pensję?! Moim zdaniem – nie!
2 kwietnia 2014
OP co za brednie wypisujesz… OIP może zwlekać z decyzją o zaprzestaniu działalności… a czym się różni decyzja wydana przez IP a OIP z punktu widzenia KPA… niczym obie decyzje są wydawane przez organy ( różna jest tylko instancja ) Na odszkodowanie jest narażony zarówno IP jak i OIP ale według Ciebie to tylko OIP może zwlekać z decyzją bo przecież są równi i równiejsi…
2 kwietnia 2014
Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie złamaniem Kodeksu Etyki było by np. gdyby ktoś spośród osób, których ten kodeks dotyczy czyli spośród pracowników PIP, w tym szeroko rozumianego kierownictwa polecał pisać skargi na inspektorów lub dopuścił się czynu powszechnie uważanego za naganny jak np fałszowanie dokumentacji, zacieranie śladów, mataczenie, wykorzystywanie państwowego mienia w celach prywatnych (np samochody służbowe), czy może ucieczka z miejsca wypadku, w którym uczestniczył z obawy o konsekwencje.
6 kwietnia 2014
Kolejny z rzędu przewodniczący Związku Zawodowego PPIP zostaje (tym razem) Zastępcą OIP-a. Moim zdaniem to nieetyczne względem jego wyborców, którzy powierzyli mu mandat na 4 lata. Ciekawe, co konkretnie uzasadniało ten awans w tym akurat momencie kiedy wielkimi krokami zbliża się Zjazd połówkowy i rozliczenie wykonania uchwał?
7 kwietnia 2014
Do pytającego, jak widzisz przyjacielu Kodeks Etyki nie dotyczy „elity” naszego urzędu, Kodeks dotyczy tylko tych, których można uciszyć ocenami…