Stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie relacji ustawy – Prawo przedsiębiorców do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
Wobec braku ostatecznego i jasnego stanowiska wyrażonego przez naszą instytucję – informujemy o aktualnym stanowisku Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie obowiązków inspektorów pracy PIP wynikających z ustawy „Prawo przedsiębiorców”. Nadmienić należy, że stanowisko to jest tożsame z aktualnym stanowiskiem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii. To tak dla własnego bezpieczeństwa – do przyswojenia i praktycznego stosowania.
Informujemy również, że gdyby ktoś miał w dalszym ciągu dylemat w nierozwiązywalnej kwestii terminu doręczenia tzw. upoważnienia do kontroli – to według MRPiPS maksymalny termin do doręczenia przez inspektora pracy upoważnienia do kontroli wynosi 7 dni, zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
A oto zakres, w jakim według MRPiPS, postanowienia zawarte w rozdziale 5 Prawa przedsiębiorców znajdują zastosowanie do kontroli przedsiębiorców prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy: …..
1) dokonywania analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej (art. 47 ust. 1 – przy czym istnieje możliwość niestosowania tego przepisu w sytuacjach określonych w ust. 2 tego artykułu) oraz zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ogólnego schematu procedur kontroli (art. 47 ust. 3);
2) okazywania legitymacji służbowej i doręczania upoważnienia do przeprowadzania kontroli (art. 49 ust. 1);
3) informowania kontrolowanego lub osoby, wobec której podjęto czynności kontrolne, o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli, w przypadku wszczęcia czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej (art. 49 ust. 3);
4) miejsca przeprowadzania kontroli (art. 51);
5) obowiązku przeprowadzania czynności kontrolnych w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego (art. 52);
6) przerwania kontroli na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrolnej, jeżeli jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie sporządzenie protokołu kontroli (art. 56 ust. 1);
7) dokonywania przez organ kontrolny wpisów w książce kontroli (art. 57 ust. 2 i 4 pkt 1);
8) nieprzeprowadzania kontroli, w przypadku gdy ma ona dotyczyć przedmiotu kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą przeprowadzoną przez ten sam organ (art. 58 ust. 1 – przy czym od stosowania przedmiotowej normy przewidziane są wyjątki – ust. 2);
9) rozpatrywania sprzeciwu kontrolowanego wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem przepisów (art. 59).
—
Powyższe, ważne dla inspektorów pracy stanowisko, wyrażone zostało w związku z interpelacjami nr 27076 i nr 34014 posła Józefa Brynkusa w sprawie relacji ustawy – Prawo przedsiębiorców do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy skierowanymi do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Panu dr hab. Józefowi Brynkusowi – Zarząd Główny SIPRP serdecznie dziękuje za to zaangażowanie pro bono.
Poniżej udostępniamy linki do: ww. interpelacji oraz niektórych publikacji w tej tematyce na stronie SIPRP:
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BHPJNC
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BJ9HLV
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=27076
http://www.siprp.pl/prawo-przedsiebiorcow-trzymajmy-sie-konwencji-nr-81-mop/
http://www.siprp.pl/czyzby-deregulacja-ustawy-zwiazane-z-prawem-przedsiebiorcow/
http://www.siprp.pl/prawo-przedsiebiorcow-kurs-na-konwencje-nr-81-mop/
Komentarze wyłączone.