Konwencja Nr 81 MOP. Niestety wewnętrzne polecenie byłego głównego inspektora pracy nadal ważniejsze niż wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Od przewodniczącego Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sejmu RP posła Mariusza Błaszczaka otrzymaliśmy pismo przesłane Komisji przez głównego inspektora pracy, a dotyczące zakresu stosowania rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w działalności kontrolnej PIP oraz zakresu przedmiotowego obowiązywania Konwencji Nr 81 MOP w sprawie inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Pismo to jest jednym z efektów prowadzonej przez nasze Stowarzyszenie akcji wyjaśniająco-informacyjnej.
Z niekłamanym zdziwieniem i niejaką konsternacją odnotowujemy, iż pismo to (datowane na 17 lipca 2015 r.) praktycznie nie odnosi się do mającego w przedmiotowej kwestii znaczenie fundamentalne, zapadłego niedawno, bo w dniu 26 lutego 2015 r. prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. II GSK 10/14. W liczącym 8 stron piśmie kierowanym do przewodniczącego Komisji, a rozesłanym do wszystkich członków tego gremium – rozstrzygnięciu temu poświęcono raptem… trzy linijki tekstu.
Dla jasności przytaczamy odnośny fragment uzasadnienia tego wyroku NSA: „Polska od momentu przyjęcia Konwencji i jej ratyfikowania systemem inspekcji pracy objęła wszystkie zakłady pracy, a zatem taki stan faktyczny i prawny istniał także w dacie jej ratyfikacji. Powołany więc w skardze kasacyjnej wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 listopada 2009 r., sygn. akt IV SA/GL 973/08 nie ma wprost odniesienia do realiów niniejszej sprawy, gdyż został w nim wyrażony pogląd, zgodnie z którym ratyfikowana przez Polskę Konwencja nr 81 nie ma zastosowania do sektora usług pozahandlowych. Stanowisko wyrażone w tym wyroku ma charakter jednostkowy i nie prezentuje ugruntowanej linii orzecznictwa, na co trafnie zwrócił uwagę Sąd I instancji w niniejszym postępowaniu.” …..
Niestety, naczelnym, a w istocie jedynym argumentem przytaczanym w przedmiotowym piśmie pozostaje w dalszym ciągu ów „jednostkowy i nie prezentujący ugruntowanej linii orzecznictwa” wyrok WSA w Gliwicach i artykuł w nie recenzowanym, branżowym czasopiśmie.
Przypominamy, iż wszystkie inne organy RP, w tym konstytucyjni ministrowie, a nawet zupełnie niedawno sama premier Ewa Kopacz, wszystkie inne instytucje państwa (w tym Prokurator Generalny) oraz wszystkie inne inspekcje europejskie rekomendują i stosują inną niż inspekcja pracy w Polsce interpretację zakresu przedmiotowego Konwencji Nr 81 MOP.
Wobec powyższego, uznając, że jedyny argument godny uwzględnienia w dotychczas zajmowanym stanowisku inspekcji w Polsce, tj. „nieugruntowana linia orzecznicza” przesłał istnieć – wydaję się, że najwyższa pora zmienić i nasze stanowisko, odziedziczone wraz z mizerią finansową (o czym przez lata nie mówiono, a obecnie już nie podlega dyskusji) – po tymże samym byłym głównym inspektorze pracy.
Po raz kolejny apelujemy więc o zmianę tego stanowiska, uwzględniając chociażby oczywisty consensus omnium. Apelujemy o zniesienie jednej z barier utrudniającej efektywne działanie inspekcji pracy w Polsce. Barier zbudowanych wewnątrz samej inspekcji.
Nowych czytelników naszej strony internetowej informujemy, iż problemem osobliwej wykładni zakresu przedmiotowego Konwencji Nr 81 MOP wprowadzonej przez byłego głównego inspektora i stosowanej w PIP do dzisiaj – zajmujemy się od zarania Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej. I podkreślamy, po raz kolejny, iż problemu dobrowolnego samoograniczenia kompetencji nie ma żadna inspekcja europejska.
Problematyka podmiotowego zakresu stosowania Konwencji nr 81 MOP, a także relacji między ustawą z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, a ustawą z dnia 13.04.2007r. o Państwowej Inspekcji Pracy, z uwzględnieniem postanowień Konwencji Nr 81 była przedmiotem naszych wielu pism i wystąpień, a w ślad za tym publikacji na naszej stronie internetowej mi.in. 4.05.2012r., 10.05.2012r., 13.06.2012r, 27.11.2012r., 31.01.2013r., 26.04.2013r., 30.05.2013r., 10.09.2013r., 17.11.2013r., 01.12.2013r., 04.02.2014r., 24.09.2014r., 19.12.2014r., 11.01.2015r., 27.01.2015r. 20.02.2015r., 29.03.2015 r. I niestety, wygląda że to nie koniec tej już nieco przydługiej listy. A może się mylimy…
Komentarze wyłączone.